torsdag 11. september 2008

Bilkurs og sanddyner
















Bilkjøring i Afrika er noe ganske annet enn hjemme. Ikke bare er trafikkbildet temmelig anderledes, men veistandarden er også et kapittel for seg. Kryssing av eleveleier og annen kjøring ute i bushen er ofte påkrevd, fordi veien enten er blitt borte eller regnvann har gjort den uframkommelig. Alle sinte tanker jeg noen gang har sent statens vegvesen eller andre vegmyndigheter, er herved trukket tilbake!
Den positive delen her nede er jo at bushkjøring er veldig gøy. Med de bilene vi har til disposisjon, som Toyota Landcruiser, så våkner virkelig gutten i deg når vi kjører i terrenget.
For å unngå alle nybegynner feilene har vi deltatt på bilkurs. Hvordan unngå å kjøre seg fast i sanddyner, hvordan krysse en elv osv. I tillegg har vi lært så mye bilteknisk at vi nok kan utføre EU-kontrollen selv når vi kommer hjem....
Dagen ble avsluttet med en utflukt for hele den norske kolonien til en sanddyne i nærheten. Her ble det lek og moro for barn i alle aldre. Til slutt fulgte vi solnedgangen over sanddyner og savanne, et mektig skue!





1 kommentar:

Eivind sa...

Jeg har endelig kommet meg inn på bloggen og skrev akkurat en masse, men klarte å slette alt da jeg fant ut at jeg måtte registrere meg. Seint nå, men jeg kommer sterkere tilbake :-)
Det ser fantastisk ut, og jeg gleder meg til å lese om erfaringene så langt.
Vi har akkurat kommet hjem fra Italia. Ikke like eksotisk, kanskje, men jeg tror at jeg klarte å matche spenningen når det gjelder bilkjøring...

Stor klem,

Aina og Eivind

Ps: B. Vil bare minne deg på og løpe ned på biblioteket på hjørnet og låne en H. Murakami bok :-D