fredag 12. september 2008

Fattigdom

Mali er et vakkert land med savanner, ørken og fjell, og menneskene som bor her er blide og vennlige. Det er allikevel umulig å stenge ute alle inntrykkene fra den bunnløse fattigdommen som veldig mange lever i. Mali er et av verdens desidert fattigste land. Den siste offisielle FN rapporten fra i sommer, viser at Mali er av de landene i verden med høyest barnedødelighet. Mer enn halvparten av alle barn dør før de fyller 5 år! I endel landsbyer i distriktet hvor vi bor, er det en dødelighet på opp mot 75%. Tenk litt på det!
Mali er det landet i verden med høyest kvinnedødlighet. I gjennomsnitt føder hver maliske kvinne 8 barn. Mange dør derfor i barsel eller som følge av komplikasjoner i forbindelse med omskjæring. Stort sett alle jenter i Mali omskjæres. Det er en tungt forankret tradisjon som tar tid å endre. Vår arbeidsgiver har satt i gang prosjekter for å få slutt på denne grusomme praksisen, og resultatene har vært veldig gode i enkelte landsbyer.
Forventet levealder i Mali er 45 år!! Dette er selvsagt av de aller laveste i verden. Det er først og fremst mangel på rent vann, sanitære forhold og Malaria, som er årsaken til at så mange mennesker dør så alt for tidlig. Bare Malaria tar hvert år over en million liv i Afrika, de fleste av disse er barn. Et lite myggnett til 20 kr stk vil kunne redusere denne dødligheten dramatisk.
Det er groteske tall jeg ramser opp, og joda, selvsagt har jeg sett tilsvarende tall før. Men uten å skulle virke for klisjefyllt, så er det ganske anderledes å se menneskene bak tallene. Det å oppleve hvor mange som lever helt marginalt fra hånd til munn, og hvor mange som sliter med å få dekt helt grunnleggende behov, gir i hvertfall en ydmykhet over hvor utrolig heldig vi er som bor i Norge. Samtidig gir det jo også et perspektiv på de tingene som opptar oss hjemme, enten det dreier seg om bomring, bensinpriser eller kontantstøtte!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var tankevekkende å lese om fattigdommen og dødeligheten. Det blir enorme kontraster! Forsåt de som sier det er rart å komme tilbake til Norge fra Mali.Men det settter perspektiv på tilværelsen... Klem fra Kirsti

Anonym sa...

Mange tankevekkende betrakninger der, ja. Er jo ikke for ingenting at Norge er regnet som et av verdens beste land å leve i ;-) Men setter ting litt i perspektiv, ja. Det som opptar Marcus og Anders mest nå, er at Liverpool har slått Manchester united 2-1. Første Liverpool-seier over Manchester United på 7 år, og den første under Rafael Benitez' ledelse. Hilsen Bror og familen.

Lena sa...

HAHAHA..nå var det rett før jeg pakka kofferten og satte kursen mot Douentza for å dra på Pepsi Max-shopping!!:D

Må faktisk innrømme at jeg gleder meg over cola light i butikkhyllene jeg også:) Andreas ler godt av meg når jeg hamstrer cola light i butikken. Etter en måned i Afrika har jeg innsett at man må fire på kravene. Når desperasjonen er stor nok, blir man veldig glad for det nest beste også!! Men det er ingen tvil om hva første mann/kvinne som kommer på besøk fra Norge skal ta med seg!! (ikke noe brunost her i gården, nei!!)

Jeg skulle gjerne vært i Sevaré sammen med dere!! Håper virkelig vi får til å møtes en gang på nyåret!!

Ha ei fortsatt god arbeidsuke og hils alle kjente!!

Lena:)